eind maart, begin april - Reisverslag uit Sancti Spíritus, Cuba van Lijnincuba - WaarBenJij.nu eind maart, begin april - Reisverslag uit Sancti Spíritus, Cuba van Lijnincuba - WaarBenJij.nu

eind maart, begin april

Blijf op de hoogte en volg

24 April 2015 | Cuba, Sancti Spíritus

Het begint warmer te worden, nu boven de 30 graden en 's avonds ook nog heerlijk.
Helaas kunnen we alleen de zonsondergang niet meer zien vanaf ons balkon, maar nog wel vanaf de straat ;-).

De krabben (zie ander verslag) zijn weer op de terugweg en de eerste kleintjes zijn ook al gesignaleerd. Je merkt dat de mensen er wel klaar mee zijn; waar ze eerst nog enigszins zachtaardig op weg werden geholpen, zie je ze nu over de weg vliegen als iemand het trappenhuis leeg veegt.
De kinderen vangen ze en binden ze aan een touwtje en gaan er mee aan de wandel of zwieren ze in het rond. Ik wil geen krab zijn in Cuba!

Mijn 220 volt is geïnstalleerd in het huis! Niemand had er tijd voor, totdat we wat extra geld boden. 5 minuten werk!
De opdrachten stromen binnen, ik heb besloten geen geld te vragen, maar heb tot nu toe als dank al aardappelen, eieren en yoghurt gehad. Veel leuker dan geld. Van de restjes stof die ik overhoud, ben ik nu begonnen om poppetjes te maken. Die wil ik wel verkopen voor 2 euro per stuk.
Met de fotografie opdrachten verdien ik ook een beetje geld, maar Fortun kent de situatie van de meeste mensen, dus sommigen krijgen het cadeau. Binnenkort fotografeer ik op de verjaardag van een meisje dat 5 jaar oud wordt.

Op onze fietsroute naar Trinidad komen we altijd langs 2 droomhuizen, allebei liggen direct aan het water. 1 heeft zelfs een privé strandje. Het huis heeft zonnepanelen en een windmolen voor energie. Alleen nu heeft een commissie besloten dat alle huizen binnen 100 meter van de kustlijn verwijderd moeten worden. Tot nu zien we alleen bij een huis in aanbouw, dat alles gestopt is, maar het zou zelfs kunnen betekenen dat het grote hotel hier ook weg moet.
Het is hier enorm corrupt, iedereen verdient graag illegaal wat bij, maar ook al heb je alle stempels en handtekeningen, als ze besluiten de regels na te leven, heb jij een probleem en de corrupte ambtenaar geniet van zijn geld.....

De kinderen van Fortun hebben duplo gekregen van Lisa, de dochter van Esther. Om te zorgen dat ze ook wat te spelen hebben als ze bij ons zijn, blijft dat bij ons thuis.
Het leek me leuk voor de buurtkinderen dat ze er ook af en toe mee kunnen spelen, want weinigen hebben speelgoed. Nou, dat heb ik geweten! Van 3 kids heb je er ineens 7 binnen en als ik na 3 uur zeg dat het mooi is geweest, staan ze een half uur later weer op de stoep. En de volgende ochtend. En middag. En avond. Een beetje BSO is er niets bij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Sancti Spíritus

Actief sinds 11 Feb. 2015
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 9553

Voorgaande reizen:

07 Januari 2015 - 21 December 2015

Wonen in Yaguanabo, Cuba

Landen bezocht: